Informatie aanvragen


Werving en behoud van personeel bij Orly & Endevoets

Directeur Berrie Endevoets over het werven en behouden van personeel: “Ik vind het belangrijk dat mensen eerlijk worden behandeld.”

Werving en behoud van personeel bij Orly & Endevoets

Wie in de regio van Den Bosch woont, heeft ze vast wel eens gespot. De gave, gigantische doeken van gevelonderhouds- en restauratiebedrijf Orly & Endevoets, zoals die rondom de carnavalsfeesten in Oeteldonk – de naam die de Brabantse stad in die periode draagt. Het is een van de manieren waarop het gevelonderhoudsbedrijf probeert zichzelf in de kijker te spelen bij potentiële nieuwe werknemers. Directeur Berrie Endevoets: “We grijpen alles aan om in beeld te zijn bij eventuele kandidaten.”

Sociaal hart

Dat vergt de nodige creativiteit; de arbeidsmarkt binnen de bouw is vaak krap en steunt voor een deel op zij-instromers die niet altijd even blij zijn met hun keuze. Toch heeft Berrie niet te maken met hoge verloopcijfers. “We hebben de lat hoog liggen en zijn een strak georganiseerd bedrijf, maar er is wel altijd ruimte voor ieders ontwikkeling.” ‘Een bedrijf met een sociaal hart’, zo omschrijft Berrie het.

Persoonlijke begeleiding

Daarom werkt Orly & Endevoets onder meer met een persoonlijk opleidingsplan. Dat betekent in de praktijk dat, zodra er een nieuwe werknemer start, er gelijk vanaf het begin met hem of haar gekeken wordt naar welke wensen die persoon heeft. Dat is overigens niet het belangrijkste, zegt Berrie. “In de eerste plaats betalen wij al onze mensen netjes conform de cao. Ik vind het belangrijk dat de mensen in de bouw eerlijk worden behandeld, met een eerlijk salaris en fatsoenlijke verzekeringen. Dat is iets waar we bovenin in de keten ook goed naar moeten kijken.”

Buddy-systeem

Vervolgens gaan ze aan de slag met een opleidingsplan, iets dat vooral erg effectief kan zijn voor de groep zij-instromers. “We laten ze dan vaak aan alle verschillende disciplines snuffelen: van steigerbouw tot metselen. Daarbij koppelen we ze aan een buddy waar hij of zij iedere dag mee op pad mag. Uiteindelijk zoeken we een opleiding die bij hun keuze past, bijvoorbeeld de metselopleiding en stippelen we dat verder uit.”

Positieve resultaten

Mocht het zo zijn dat er binnen zo’n opleiding niet alles geleerd kan worden wat Orly & Endevoets of de medewerker belangrijk vinden, dan zorgen ze ervoor dat het in-house geleerd kan worden, legt Berrie uit. Kortom: ze doen er alles aan om het werk zo aangenaam mogelijk te maken. Dat blijkt ook wel uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek, dat afgelopen jaar gemiddeld een 8 opleverde: “In het onderzoek kwamen onder meer complimenten als ‘onderscheidend in de sector’ en ‘afwisselend werk’ naar voren; daar zijn we natuurlijk blij mee.”

Schone kleding

Een van de andere zaken die de medewerkers in de enquête benoemde, is het feit dat ze de beschikking hebben over ‘goed materieel’. Dan gaat het niet alleen om fatsoenlijk apparatuur om mee te werken, maar óók om de (verplichte) kledingpakketten die iedere medewerker op zijn of haar eerste werkdag krijgt. Berrie: “Dat gaat niet alleen om één broek of een trui, maar ook om iedere dag een schoon shirt, zodat we ook in de zomer fris en representatief bij een klant aan kunnen komen.”

De invloed van digitalisering

Kortom: Orly & Endevoets zorgt voor haar mensen. Tegelijkertijd zijn Berrie en zijn collega’s voortdurend bezig met de manier waarop de branche zich ontwikkelt: “Innovatie gaat de bouw verder helpen.” Hij ziet kansen in het klimaatakkoord, in het Internet of Things en in zaken als big data en blockchains. “Hier zitten veel mogelijkheden.” En, sluit hij af, als je als (aanstaand) werknemer in de bouw een baan zoekt waarbij daar óók over wordt nagedacht: “Dan moet je bij ons zijn.”

Gevelonderhoudsbedrijf Orly en Endevoets Den Bosch

 

Terug naar het overzicht